Hvorfor lære fransk?
At fransk er et gammelt kultursprog ved de fleste!
Er du fascineret af at lære sprog? Ønsker du at
kunne mere end ét sprog ud over dit modersmål og
derigennem få mulighed for nye møder, nye vinkler på
virkeligheden og ny erkendelse?
Holder du af at komme
til Frankrig eller andre fransktalende lande? Eller
drømmer du om det?
Møder du mange fransktalende i København? Eller går
rejsen til fjernere mål?
Vidste du at det - med de fransktalende fordelt på de
fem verdensdele - er i Afrika at antallet af
fransktalende er i vækst, i la RDC, la République
Démocratique du Congo (på dansk DRC)? Her kan du se
hvilke lande, der er medlemmer af Den internationale
Frankofoniorganisation, l'OIF: https://www.francophonie.org/
Ønsker du - uanset hvor i verden mødet finder sted -
på sigt at blive i stand til at indgå i direkte dialog
med de fransktalende på det sprog de
mestrer? Så kontakt gerne Mariannes
franskkurser - og få flere facetter på
fransk og på verden! NY e-mail: marianne@franskkursus.dk
Der skal sprog ind, før der kan komme sprog ud!
• På begyndertrinene, dvs i Holdundervisningens første ca.
90-100 lektioner, benytter vi nyeste udgaver af
Franskbogen, 7. udg., 2020, & Franskbogen Øvebog, 5.
udg., 2010, begge Systime, suppleret med mange
mundtlige, men også små skriftlige øvelser.
Udtale, elementær grammatik & mundtlig
sprogfærdighed indøves & trænes primært gennem mange
intensive tale- og lytteøvelser. Udtale og intonation
bliver endvidere øvet ved at vi læser lærebogens små
tekster højt. Fra starten læser lærer for, du lytter og
lærer at gentage efter lærer. Selv med flair for sprog
er fransk et udfordrende sprog. Men små begynderhold med
max. 6 deltagere giver god mulighed for i timerne at
arbejde grundigt med din udtale.
Du lærer at tale i meget enkelt sprog ud fra
disse tekster, men også på meget elementært
niveau om dig selv, dit liv & dine interesser,
og vi løser opgaver i øvebog. Målet er at sætte dig i
stand til efterhånden selv at danne meget enkle, siden
lidt mere komplekse sætninger.
• På mellemtrinene, hvor begynderbogen
er afsluttet, benytter vi - alt efter
deltagerforudsætninger - læse-let, andre
letlæselige el. ubearbejdede franske bøger eller
tekster m. gloser fra lærers hånd,
tekster som vi har detaljeret samtale om på fransk i
timerne. Forståelsen af det talte sprog trænes også ved
at vi, alt efter niveau, lytter til og taler om
interviews eller måske en sang.
Vi taler i relativt enkelt sprog om tekster, men også,
afhængigt af niveau, om andre evt. spontant opståede
emner. Grammatik med mundtlige og mindre skr. øvelser
indgår
• På de mere avancerede trin bygger vi
med fokus på mundtlig sprogfærdighed
videre på forkundskaber fra fx Mariannes franskkurser,
andre aftenkurser, HF/gymnasium el. tilsvarende, ophold
i fransktalende land, lærerseminarium el.
bachelorstudium ved universitet eller tilsv.
På visse kurser er mindre skr. øvelser i et vist omfang
stadig en vigtig støtte. Mundtlige øvelser kan også
stadig indgå.
Fælles for de mere avancerede niveauer er at vi - med
stadigt flere nuancer og mindre teoretisk grammatik jo
højere niveauet bliver - samtaler ud fra originale
franske tekster som romaner og evt.
enkeltstående tekster, der læses hjemme med gloser fra
lærer (jo højere niveau, desto færre gloser). Når tiden
er til det, ser vi også franske interviews og læser evt
- om muligt - mere spontant en aktuel artikel. Generelt
gælder at vi ud over forberedt tekst også spontant taler
om en bred vifte af emner, der ikke kræver
specialistviden for at deltage.
Sprog skal holdes ved lige - for at virke!
Har du valgt et niveau, der matcher dine
forkundskaber? Såfremt du er (ægte) begynder, har du
ikke forkundskaber, men forhåbentlig positive
forventninger til fag, lærer og medkursister? Har du
lyst til at virke, være, lytte og lære sammen med andre
der deler din interesse? Og er du indstillet på at
deltage kontinuerligt? Så er grunden lagt for en tryg,
tillidsfuld og respektfuld stemning, hvor du - med
udgangspunkt i lydhør deltagelse, hjemmearbejde og andre
indslag - kan komme i gang med - alt efter niveau - at
opbygge og udvikle en aktiv mundtlig sprogfærdighed.
Har du andre ønsker & undervisningsbehov?
Se venligst Individuelt
franskkursus.
Hvorfor lære fransk hos
Mariannes franskkurser v/ Marianne Rasmussen?
• Fordi jeg brænder for det
franske sprog og for at gøre det at lære
fransk til en god oplevelse for hver
enkelt kursist.
• Og fordi jeg har en solid faglig ballast
og er en meget erfaren underviser:
Min egen interesse for fransk blev vakt af gymnasiets
gode franskundervisning og styrket og udviklet gennem et
hovedfagsstudium ved Københavns
Universitet i fransk sprog, litteratur og
samfundsforhold. (Har bifagseksamen i italiensk.) Videre
med det franske er jeg bl.a. kommet via mange rejser til
Frankrig, hvor Paris er min favorit. I
min bagage har jeg også cykelferier og længere ophold,
herunder deltagelse i sprogkurser i bl.a. Normandiet,
Loiredalen, Dordogne, Lot, Aveyron (le Rouergue), ved
Middelhavet, i Alsace og Lorraine, samt ikke mindst et
dejligt studieår i Paris, hvor jeg læste ved Université
de Paris II (forfatningsret og internationale
relationer) og Paris IV (litteratur) og levede i et
internationalt miljø i www.fondationdanoise.org
i la Cité Internationale Universitaire de Paris.
Lysten til selv at undervise opstod
allerede ved mit første glædelige møde med Folkeskolen.
Min undervisningserfaring er bred og
meget omfattende og opbygget og udviklet i og ikke
mindst efter studieårene:
Efter en årrække som vikar i Folkeskolen og siden lærer
i Ungdomsskolen begyndte jeg i 1985 at undervise voksne
i fransk i København på alle trin fra begyndere til
meget avancerede. Ud over et semester som instruktor i
grammatik og fonetik (sproglaboratorium) ved
universitetet og en ansættelse som lærer i fransk ved
Søværnets Officersskole skal især fremhæves en længere
årrække som fransklærer og fagkonsulent ved en
københavnsk sprogskole.
Siden 1997 har jeg drevet egen virksomhed, Mariannes
franskkurser, med undervisning af læsevante voksne i
fransk på alle niveauer fra begyndere til avancerede, ud
over gymnasieniveau, på hold og individuelt - stadig med
stor glæde. Som de fleste, der underviser i fransk, har
jeg gennem årene undervist i tusindvis af deltagere på
begynderniveau, let og mere øvede, samt meget
avancerede.
Det glæder mig altid meget når nogle får så meget blod
på tanden at de ønsker at fortsætte ud over det
intensive begynderkursus, og allerhelst hos Mariannes
franskkurser.
• Tekster og undervisningsmaterialer til min
franskundervisning - dag og aften -
hhv. finder og udvikler jeg
generelt selv: Til Holdundervisningen
udarbejdes glossarer til bøger/tekster med noter af
sproglig og sociokulturel art, samt - afhængigt af
niveau - grammatisk-sproglige materialer med øvelser,
målrettet det enkelte holds niveau og behov. På de
grundlæggende kursustrin benytter vi dog et
lærebogssystem, suppleret med mange mundtlige, men også
små skriftlige øvelser.
I den Individuelle
undervisning er udgangspunktet - som navnet siger - den
enkelte kursusdeltagers individuelle forudsætninger,
ønsker & behov m.h.t. niveau, metode, indhold og
tid.
• Mange års arbejde med det franske
sprog har givet mig stor indsigt i fransk kultur og
samfundsforhold i den frankofone verden og i forskelle
mellem dansk og fransk sprog og dermed stor viden om
hvor der særligt skal sættes ind når dansktalende vil
lære fransk.
• Min undervisning - grammatik og de
elementære niveauer undtaget - foregår på fransk,
den eneste rigtige vej til at opnå en talefærdighed på
fransk!
Mere om Marianne (det hele
(arbejds)menneske!)
Ud over mine fag, fransk og italiensk, har jeg relativt
gode receptive færdigheder i engelsk (yderligere
udviklet gennem læsning af faglitteratur), tysk &
latin, stor viden om grammatik & almen
sprogforståelse, godt indblik i nyere dansk litteratur
og sprog, samt læsefærdighed i og - via cykelferier -
god forståelse af især talt svensk, men også til en vis
grad norsk standardsprog.
Som specialpædagogisk bogtilrettelægger & ansat
indlæser af digitale lydbøger til blinde &
svagsynede under uddannelse fik jeg (2000-2009) -
sideløbende m. min kursusvirksomhed - et godt indblik i
faglitteratur inden for bl.a. pædagogik, psykologi,
sociologi, antropologi, litteraturvidenskab og historie.
Som underviser i fransk i egen kursusvirksomhed, Mariannes
franskkurser, beskriver mine kursister mig
som energisk, engageret og fagligt meget kompetent. Se Kursisterne siger.
Energi og opladning til arbejdet får jeg gennem fysisk
aktivitet i fri luft.
Når jeg ikke underviser på hold eller individuelt,
forbereder mig eller udarbejder materialer, holder jeg
af at cykle, google, jogge, fotografere, bage brød, se
France 24 & TV5 Monde, læse franske aviser &
magasiner, ny fransk & dansk litteratur (men når
selvfølgelig ikke det hele!) - og lytte til fuglesang
eller klassisk musik. Når jeg rejser, går turen gerne
sammen med min mand på cykel el. med tog i Danmark,
Frankrig eller Sverige, men allerhelst ud i naturen på
min gode, gamle, berejste cykel!
|